کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو

کاهش سروصدا و کنترل دما به کمک نسل جدید شیشه‌های خودرو
۰۶ بهمن ۱۳۹۸
(4)

تسلا موفق به تولید شیشه‌های جدیدی برای خودروهای خود شده است که علاوه بر کاهش محسوس سروصدای محیط، قادر به کنترل بهتر دما در داخل وسایط نقلیه نیز می‌باشد. این شیشه‌ها، دارای ساختار خاصی متشکل از سوراخ‌های ریز و عایق‌بندی شده هستند که کاهش سروصدا و تنظیم راحت‌تر درجه حرارت داخل خودرو را ممکن می‌نماید.

تسلا موفق به تولید شیشه‌های جدیدی برای خودروهای خود شده است که علاوه بر کاهش محسوس سروصدای محیط، قادر به کنترل بهتر دما در داخل وسایط نقلیه نیز می‌باشد. این شیشه‌ها، دارای ساختار خاصی متشکل از سوراخ‌های ریز و عایق‌بندی شده هستند که کاهش سروصدا و تنظیم راحت‌تر درجه حرارت داخل خودرو را ممکن می‌نماید.

تسلا یکی از شرکت‌های نوآور در حوزه خودروهای الکتریکی و خودران محسوب شده که با اخباری همچون توسعه و تجاری‌سازی باتری‌های یک میلیون مایلی و نسل جدید سقف‌های خورشیدی، خود را به یکی از بازیگران پیشگام در حوزه انرژی نیز مبدل نموده است. طی سال‌های اخیر، تسلا به موضوعات مختلفی ورود نموده و تلاش همه‌جانبه‌ای برای خودنمایی نوآوری‌های خود داشته است. معرفی «Tesla Glass» با قابلیت استفاده در برخی از محصولات این شرکت، از جمله «Semi-Truck» (مدلی از کامیون‌های تولیدی تسلا با چهار موتور مستقل و شتاب حداکثری) و «Cybertruck» (کامیون‌های چندمنظوره همراه با عملکردهای مشابه خودروهای اسپرت)، از مصادیق این قبیل فعالیت‌ها است.

نوآوری جدید تسلا، نوعی فناوری جذاب برای شیشه‌های عایق صوت و دما است که در پتنت جدید این شرکت معرفی شده است. این [[پتنت]]، در ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده و به تازگی با شماره «US20200001932» انتشار یافته است. در پتنت تسلا اشاره شده که در برخی از وسایط نقلیه، از مواد جایگزین برای ساختار و بدنه خودرو استفاده می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است از شیشه برای قسمت‌هایی از سقف و یا کل آن استفاده شده و بدین وسیله، دید بهتری ایجاد شود. شیشه‌ها همچنین می‌توانند برای جذب سروصدا و یا نوعی عایق حرارتی نیز بکار گرفته شوند و این دقیقاً همان رویکردی است که تسلا در پتنت خود مد نظر قرار داده است.

شیشه ابداعی تسلا، متشکل از دو لایه درونی و بیرونی است که لایه داخلی به شکل سوراخ‌ سوارخ طراحی شده و در عین حال، بین دو لایه بیرونی و درونی شکافی پیش‌بینی شده است که در کاهش سروصدا و تنظیم حرارت، اثرات قابل توجهی به همراه خواهد داشت. نکته دیگری که در شیشه‌های تسلا مورد توجه قرار گرفته، استحکام بسیار بالای آن‌ها است؛ به شکلی که این شیشه‌ها حتی در صورت برخورد گوی‌های فولادی هم نمی‌شکنند!

 

مخترعین این فناوری خلاقانه، «کریستوفر کانکلین» (Christopher Conklin)، مدیر ارشد مهندسی سابق تسلا و مسئول کاهش سروصدا در وسایط نقلیه تسلا و «هیونجون شین» (Hyunjun Shin)، کارآموز سابق تسلا در این حوزه هستند که به همراه یکی دیگر از کارمندان این شرکت، به نام «روسی ماتسمیت» (Rosie Mottsmith)، موفق به توسعه و ابداع شیشه‌های جدید شده‌اند. لازم به ذکر است که تجاری‌سازی این فناوری، منوط به استراتژی‌های آتی تسلا بوده و شاید این ثبت اختراع تنها با هدف جلوگیری از تحقیق و توسعه شرکت‌های رقیب و یا اهداف دیگر صورت گرفته باشد. در هر صورت، باید منتظر نشست و آینده شیشه‌های خودروهای تسلا را به نظاره نشست.